Secerișul este mult, dar lucrătorii sunt puțini; rugați, deci, pe Domnul secerișului să scoată lucrători la secerișul Său.
Mergeți! Iată, Eu vă trimit ca pe niște miei în mijlocul lupilor. Nu purtați pungă, nici traistă, nici încălțăminte; și pe nimeni să nu salutați pe cale.
Iar în orice casă veți intra, întâi ziceți: Pace casei acesteia!
Și de va fi acolo un fiu al păcii, pacea voastră se va odihni peste el, iar de nu, se va întoarce la voi.
Și în această casă rămâneți, mâncând și bând cele ce vă vor da, căci vrednic este lucrătorul de plata sa.
Nu vă mutați din casă în casă.
Și în orice cetate veți intra și vă vor primi, mâncați cele ce vă vor pune înainte.
Și vindecați pe bolnavii din ea și ziceți-le: S-a apropiat de voi Împărăția lui Dumnezeu.
Și în orice cetate veți intra și nu vă vor primi, ieșind în piețele ei, ziceți: Și praful care s-a lipit de picioarele noastre din cetatea voastră vi-l scuturăm vouă. Dar aceasta să știți, că s-a apropiat Împărăția lui Dumnezeu.
Zic vouă că mai ușor va fi Sodomei în ziua aceea decât cetății aceleia. Vai ție, Horazine! Vai ție, Betsaido! Căci dacă în Tir și în Sidon s-ar fi făcut minunile care s-au făcut la voi, de mult s-ar fi pocăit, stând în sac și în cenușă. Dar Tirului și Sidonului mai ușor le va fi la judecată decât vouă. Și tu, Capernaume, nu ai fost înălțat oare până la cer? Până la iad vei fi coborât!”
După ce Domnul, în multe feluri, încercase să-i convingă pe evrei că El nu era doar fiul teslarului Iosif și nici doar un ales al lui Dumnezeu ori un profet, ci mult mai mult decât atât, acum îi mustră iarasi ...
Poate ar trebui sa meditam azi un pic ca cadere! Caci trebuie sa fie cumplita caderea dupa ce ai urcat! Cu cat urci mai sus cu atat cobori mai adanc!
Natura omului este una speciala: urcand, uita de unde a plecat, cine l-a ajutat, pentru ce a urcat... ignora complet faptul ca exista si cadere!
Tocmai aceasta «amnezie» a maririi da durere caderii!
Fragmentul evanghelic de astazi, extras din cap. 10 al EvANGHELIEI dupa LUCA (v. 1 -16), vorbeste despre trimiterea in misiune a celor 70 de apostoli!
In Scriptura ... totul este intocmit dupa simbolistica divina!
La Taina lui Dumnezeu nu poti ajunge oricum, ci, fie prin revelatie, cu voia Domnului, fie pas cu pas, incet si in etape, prin stradania cautarii personale, pentru a intelege fara sminteala cele ale Sale!
apoi inca 70(72)?
Despre misiune si "codul" de comportare a misionarului am comentat cu prilejul lecturii sinoptice din Matei (10; 9-15).
Sa vedem... de ce intai 12 Apostoli si de ce
Mantuitorul Si-a ales, cum s-ar spune, un "nucleu dur" al discipolilor sai, format din 12 oameni din randul celor ce-L urmau, cate unul pentru fiecare din cele 12 semintii ale poporului lui Israel, care
I-au stat in apropiere si au cunoscut Cuvantul Sau!
Cand a venit ceasul, Iisus a mai ales dintre fidelii Sai, conform Traditiei, inca 70(dupa unii 72) pe care i-a trimis in lume, perechi, perechi, pentru vesti Cuvantul si a trezi in popor constiinta cinstirii lui Dumnezeu, cu mesajul: "S-a apropiat de voi împărăţia lui Dumnezeu"Desi numarul ucenicilor lui Hristos s-a marit pe parcurs, Traditia ii pomeneste ca find 70 - o cifra care ar putea sa fie legata de cele 70 de neamuri ale lumii, pomenite in primul capitol al Bibliei - Facerea.
Numarul 70, in unele variante 72, ne poate duce cu gandul si de numarul traducatorilor Septuagintei.
Septuaginta este varianta in limba greaca a Vechiului Testament, o traducere din ebraică în limba greacă a Cartilor lui Moise și a celorlalte cărți ale Vechiului Testament.
Traditia spune ca "traducerea respectivă a fost opera comună a 70 (sau, după o altă variantă, a 72) de înțelepți evrei, aleși anume, pentru nepartinire, câte șase din fiecare trib iudeu. Traducerea s-a realizat la Alexandria, în secolul al III-lea î.Hr., in timpul domniei lui Ptolemeu al II-lea (285-247)".
Motivul pentru care s(a facut traducerea nu se cunoaste dar, se pare ca regele Ptolemeu, dorind sa mareasca biblioteca din Alexandria, "astfel încât să includă înțelepciunea tuturor vechilor religii din lume", a avut ideea acestei "aventuri".
Motivul pentru care s(a facut traducerea nu se cunoaste dar, se pare ca regele Ptolemeu, dorind sa mareasca biblioteca din Alexandria, "astfel încât să includă înțelepciunea tuturor vechilor religii din lume", a avut ideea acestei "aventuri".
Cum greaca era limba oficială din Alexandria, Scripturile au fost în consecință traduse în această limbă.
Cat despre cei 70 de apostoli propovaduitori, doar apostolul Luca ii pomeneste!
Cat despre cei 70 de apostoli propovaduitori, doar apostolul Luca ii pomeneste!
Despre misiune si "codul" de comportare a misionarului am comentat cu prilejul lecturii sinoptice din Matei (10; 9-15).
Azi as dori sa ma opresc asupra a doua propozitii inserate in discursul Domnului: "...Capernaume, nu ai fost înălțat oare până la cer? Până la iad vei fi coborât!”
Capernaum este locul în care a locuit Iisus și totuși, desi concetatenii lui L-au văzut făcând minuni incredibile, n-au putut crede in El.
Vazand că nu le putea misca sufletele cu vorba bună, Mantuitorul incearca sa-i trezeasca amintindu-le și de pedeapsă!
Domnul ii compară aici pe locuitorii Capernaumului cu cei mai desfrânați dintre oameni, iar cetatea lor cu cea mai detestata si mai pedepsita dintre cetati - Sodoma.
Dacă s-ar fi făcut atâtea minuni în Sodoma, zice Domnul, pana si locuitorii ei s-ar fi trezit si atunci Dumnezeu nu i-ar mai fi pedepsit așa cum a făcut-o.
Aceste cuvinte ne pun in fata perspectiva judecatii universale, care va avea loc la cea de-a doua venire a Mantuitorului, cand vor fi chemate popoarele toate sa dea seama de cele facute !
Vazand că nu le putea misca sufletele cu vorba bună, Mantuitorul incearca sa-i trezeasca amintindu-le și de pedeapsă!
Domnul ii compară aici pe locuitorii Capernaumului cu cei mai desfrânați dintre oameni, iar cetatea lor cu cea mai detestata si mai pedepsita dintre cetati - Sodoma.
Dacă s-ar fi făcut atâtea minuni în Sodoma, zice Domnul, pana si locuitorii ei s-ar fi trezit si atunci Dumnezeu nu i-ar mai fi pedepsit așa cum a făcut-o.
Aceste cuvinte ne pun in fata perspectiva judecatii universale, care va avea loc la cea de-a doua venire a Mantuitorului, cand vor fi chemate popoarele toate sa dea seama de cele facute !
După ce Domnul, în multe feluri, încercase să-i convingă pe evrei că El nu era doar fiul teslarului Iosif și nici doar un ales al lui Dumnezeu ori un profet, ci mult mai mult decât atât, acum îi mustră iarasi ...
Nu! Iisus Hristos nu era un simplu maestru, nici un sfânt mare, ca Ioan, care și-a facut ucenici si acestia l-au urmat întru toate!
El a aratat ca avea putere de Creator, de administrator, de iconom al Creației.
Cărturarii și fariseii, înțelepți prin ei înșiși si mandri de aceasta, au căzut tocmai prin mândria lor.
Cărturarii și fariseii, înțelepți prin ei înșiși si mandri de aceasta, au căzut tocmai prin mândria lor.
Dumnezeu le-a ascuns aceste taine pentru orgoliul si viclenia lor si le-a dăruit apostolilor, niste pescari umili, puterea și înțelepciunea intelegerii tainelor cerului. Ei meritau - fiind, smeriți, simpli, fara mandrie!
Poate ar trebui sa meditam azi un pic ca cadere! Caci trebuie sa fie cumplita caderea dupa ce ai urcat! Cu cat urci mai sus cu atat cobori mai adanc!
Natura omului este una speciala: urcand, uita de unde a plecat, cine l-a ajutat, pentru ce a urcat... ignora complet faptul ca exista si cadere!
Tocmai aceasta «amnezie» a maririi da durere caderii!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu