Duminica dinaintea Naşterii Domnului (a Sfinţilor Părinţi după trup ai Domnului) Matei 1, 1-25
Cartea neamului lui Iisus Hristos, fiul lui David, fiul lui Avraam. Avraam a născut pe Isaac; Isaac a născut pe Iacov; Iacov a născut pe Iuda şi pe fraţii lui; Iuda a născut pe Fares şi pe Zara, din Tamar; Fares a născut pe Esrom; Esrom a născut pe Aram; Aram a născut pe Aminadav; Aminadav a născut pe Naason; Naason a născut pe Salmon; Salmon a născut pe Booz, din Rahav; Booz a născut pe Iobed, din Rut; Iobed a născut pe Iesei; Iesei a născut regele David; David a născut pe Solomon, din femeia lui Urie; Solomon a născut pe Roboam; Roboam a născut pe Abia; Abia a născut pe Asa; Asa a născut pe Iosafat; Iosafat a născut pe Ioram; Ioram a născut pe Ozia; Ozia a născut pe Ioatam; Ioatam a născut pe Ahaz; Ahaz a născut pe Iezechia; Iezechia a născut pe Manase; Manase a născut pe Amos; Amos a născut pe Iosia; Iosia a născut pe Iehonia şi pe fraţii lui, la strămutarea în Babilon; După strămutarea în Babilon, Iehonia a născut pe Salatiel; Salatiel a născut pe Zorobabel; Zorobabel a născut pe Abiud; Abiud a născut pe Eliachim; Eliachim a născut pe Azor; Azor a născut pe Sadoc; Sadoc a născut pe Ahim; Ahim a născut pe Eliud; Eliud a născut pe Eleazar; Eleazar a născut pe Matan; Matan a născut pe Iacov; Iacov a născut pe Iosif, logodnicul Mariei, din care S-a născut Iisus, Care Se cheamă Hristos. Aşadar, toate neamurile de la Avraam până la David sunt paisprezece; şi de la David până la strămutarea în Babilon sunt paisprezece; şi de la strămutarea în Babilon până la Hristos sunt paisprezece neamuri. Iar naşterea lui Iisus Hristos aşa a fost: Maria, Mama Sa, fiind logodită cu Iosif, fără să fi fost ei înainte împreună, s-a aflat având în pântece de la Duhul Sfânt. Iosif, logodnicul ei, drept fiind şi nevrând s-o vădească, a voit s-o lase, în ascuns. Şi, cugetând el acestea, iată îngerul Domnului i s-a arătat în vis, grăind: Iosife, fiul lui David, nu te teme a lua pe Maria, logodnica ta, căci Cel zămislit într-însa este de la Duhul Sfânt. Ea va naşte Fiu şi vei chema numele Lui Iisus, căci El va mântui poporul Său de păcatele lor. Acestea toate s-au făcut ca să se împlinească ceea ce s-a spus de Domnul prin proorocul, care zice: „Iată, Fecioara va avea în pântece şi va naşte Fiu şi vor chema numele Lui Emanuel, care se tâlcuieşte: Cu noi este Dumnezeu”. Şi, deşteptându-se din somn, Iosif a făcut aşa precum i-a poruncit îngerul Domnului şi a luat la el pe logodnica sa. Şi, fără să fi cunoscut-o pe ea Iosif, Maria a născut pe Fiul său Cel Unul-Născut, Căruia I-a pus numele Iisus.
In Duminica dinaintea Craciunului este randuit a fi citita, din Evanghelia dupa Matei, cap 1. - genealogia lui Iisus - capitol care ne expune rădăcinile Mantuitorului: cea umană și cea divină.
Este o citire lunga, imposibil de retinut, plina de nume intre care, cu exceptia unora mai sonore, nu recunoastem prea multe!
Ne punem totusi intrebarea : De ce oare a considerat evanghelistul Matei ca era necesar sa reconstituie arborele genealogic al lui Iisus?
Remarcam ca Evanghelia incepe cu „cartea”… caci Matei scrie „o carte” care avea sa intre in tradiția biblică !
Și această carte nu este una oarecare, ci este „cartea genezei”.
Asa cum Geneza este prima carte a Bibliei, care relatează istoria creației, Matei scrie aceasta carte care indică o alta "geneza", o noua facere a omului, o noua creație a lumii.
Asadar, de ce era necesara aceasta genealogie?
Matei reda originea umana a lui Iisus, pe linie masculina, de la Avraam la Iosif, aceasta fiind coordonata orizontala a genealogiei Mantuitorului.
Intruparea lui Dumnezeu inseamna, de fapt, inceputul unei alte etape a creatiei, cand Imparatia lui Dumnezeu a coborat inlauntrul nostru!
Prin Nasterea Lui Iisus, Cuvântul vine în lume luand „chip de rob”.
Prin lucrarea Duhului Sfant, El se zămislește în pântecele Fecioarei Maria si, Dumnezeu fiind, El se face om.
Taina Crăciunului este cu neputință a ne-o explica pe deplin cu mintea noastra pentru ca in aceasta ecuatie nu se gasesc parametri lumii noastre ci voia si minunea divina.
Dumineca dinaintea Craciunului este preambulul acestei Marii Sarbatori si ea are misiunea de a ne introduce in taina sub care sta Nasterea Mantuitorului.
Ospățul din ziua de Crăciun nu este deci o masa oarecare.
El anticipeaza Ospatul Veșnic la care suntem poftiti in Imparatia lui Dumnezeu!
An de an traim Nasterea Sfanta a lui Dumnezeu si prin aceasta traire ne apropiem mai mult de Hristos-omul, a carei natura divina o gustam la Sfanta Euharistie si prin aceaste ii devenim rude.
- Insiruirea generatiilor, de la Avraam la Iosif, este necesara pentru a intari umanitatea lui Hristos. Avand o familie, o descendenta, Iisus are si o istorie, o origine omeneasca. El apartine asadar lumii noastre, se naste ca un OM, avand o anume genealogie.
- Daca Matei forteaza putin calculul generatiilor, este pentru a intari perfectiunea Lui - caci daca cifra 7 este, in numerologia iudaica, simbolul perfectiunii, 14 este dubla perfectiune a acestui OM!
Sa nu uitam ca Evanghelia dupa Matei se adreseaza iudeilor si a fost scrisa in limba aramaica. Cifra 14, in aramaica, se scria cu niste caractere care mai insemnau si Messia, adica Salvatorul pe care poporul evreu il asteapta inca si azi!
Sa nu uitam ca Evanghelia dupa Matei se adreseaza iudeilor si a fost scrisa in limba aramaica. Cifra 14, in aramaica, se scria cu niste caractere care mai insemnau si Messia, adica Salvatorul pe care poporul evreu il asteapta inca si azi!
- In insiruirea numelor predecesorilor lui Iisus, regasim si numele a 4 femei, straine de neamul iudaic si chiar de moralitate indoielnica! Inainte de Pasti, anul acesta, am scris cateva texte despre FEMEILE VECHIULUI TESTAMENT . Cred ca este important de stiut cum, in genealogia Mantuitorului este cuprinsa intreaga umanitate! Evanghelistul lasa astfel de inteles ca Iisus, Dumnezeu si Om, a venit in lume pentru toti oamenii, fie ei iudei ori de alt neam, femei ori barbati, curati sau pacatosi!
- Evanghelia vorbeste, in partea a II.a a capitolului 1, si de originea dumnezeiasca a lui Iisus, explicand si cum a fost conceput:
Matei reda originea umana a lui Iisus, pe linie masculina, de la Avraam la Iosif, aceasta fiind coordonata orizontala a genealogiei Mantuitorului.
Acesteia i se adaugă desigur coordonata verticală, esențială, care da dimensiunea mistagogica a Nasterii Lui, infaptuita de Duhul Sfant.
Evanghelistul demonstreaza astfel nu numai umanitatea lui Iisus, Cel care a devenit om prin Nasterea din Fecioara Maria, ci si originea Lui dumnezeiasca, prin conceperea dincolo de fire, prin Duhul Sfant!Intruparea lui Dumnezeu inseamna, de fapt, inceputul unei alte etape a creatiei, cand Imparatia lui Dumnezeu a coborat inlauntrul nostru!
Prin Nasterea Lui Iisus, Cuvântul vine în lume luand „chip de rob”.
Prin lucrarea Duhului Sfant, El se zămislește în pântecele Fecioarei Maria si, Dumnezeu fiind, El se face om.
Taina Crăciunului este cu neputință a ne-o explica pe deplin cu mintea noastra pentru ca in aceasta ecuatie nu se gasesc parametri lumii noastre ci voia si minunea divina.
Dumineca dinaintea Craciunului este preambulul acestei Marii Sarbatori si ea are misiunea de a ne introduce in taina sub care sta Nasterea Mantuitorului.
Ospățul din ziua de Crăciun nu este deci o masa oarecare.
El anticipeaza Ospatul Veșnic la care suntem poftiti in Imparatia lui Dumnezeu!
An de an traim Nasterea Sfanta a lui Dumnezeu si prin aceasta traire ne apropiem mai mult de Hristos-omul, a carei natura divina o gustam la Sfanta Euharistie si prin aceaste ii devenim rude.
De aceea Craciunul este o sarbatoare a familiei in care suntem in acelas timp impreuna cu Dumnezeu dar si cu toti fratii nostri cei intru Hristos!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu