Intamplarea este redata si in Evanghelia lui Matei, cu mici rectificari firesti - daca e sa dam crezare celor care cred ca Evanghelia lui Marcu a fost prima si ca Matei a preluat-o si a dezvoltat-o.
Desigur, a curs multa cerneala spre explicarea adancurilor acestui moment. Parerile sunt impartite si azi, insa cuvintele pot fi dezlegate fara cautari prea mari.
Mai intai smochinul reprezinta ceva special.
Dialogul lui Iisus cu Nathanael, in afara cunoasterii tainei vietii acestuia din urma (care fusese ascuns de parintii sai sub un smochin pentru a scapa de furia lui Irod, care ordonase uciderea pruncilor) are valoare eshatologica: a fi sub smochin este ca o ultima oprire inainte de a-L vedea pe Dumnezeu!
Tara Sfanta este plina de smochini si faptul ca in toate viile se planteaza smochini... este o alta apropiere simbolica intre Iisus, identificat a fi vita, si acest pom fructifer!
Apoi, sa nu uitam de pilda smochinului neroditor, in care, vierul, care se roaga de Dumnezeu, inchipuit de stapan, sa nu taie smochinul neroditor, asteptand doar, doar, va rodi pana insfarsit, este insusi Mantuitorul:
Și le-a spus pilda aceasta: Cineva avea un smochin, sădit în via sa și a venit să caute rod în el, dar n-a găsit. Și a zis către vier: Iată trei ani sunt de când vin și caut rod în smochinul acesta și nu găsesc. Taie-l; de ce să ocupe locul în zadar? Iar el, răspunzând, a zis: Doamne, lasă-l și anul acesta, până ce îl voi săpa împrejur și voi pune gunoi. Poate va face rod în viitor; iar de nu, îl vei tăia. - Luca 13:6-9
Dialogul lui Iisus cu Nathanael, in afara cunoasterii tainei vietii acestuia din urma (care fusese ascuns de parintii sai sub un smochin pentru a scapa de furia lui Irod, care ordonase uciderea pruncilor) are valoare eshatologica: a fi sub smochin este ca o ultima oprire inainte de a-L vedea pe Dumnezeu!
Tara Sfanta este plina de smochini si faptul ca in toate viile se planteaza smochini... este o alta apropiere simbolica intre Iisus, identificat a fi vita, si acest pom fructifer!
Apoi, sa nu uitam de pilda smochinului neroditor, in care, vierul, care se roaga de Dumnezeu, inchipuit de stapan, sa nu taie smochinul neroditor, asteptand doar, doar, va rodi pana insfarsit, este insusi Mantuitorul:
Și le-a spus pilda aceasta: Cineva avea un smochin, sădit în via sa și a venit să caute rod în el, dar n-a găsit. Și a zis către vier: Iată trei ani sunt de când vin și caut rod în smochinul acesta și nu găsesc. Taie-l; de ce să ocupe locul în zadar? Iar el, răspunzând, a zis: Doamne, lasă-l și anul acesta, până ce îl voi săpa împrejur și voi pune gunoi. Poate va face rod în viitor; iar de nu, îl vei tăia. - Luca 13:6-9
Inutil sa ne intrebam, referitor la smochinul blestemat, de ce Mantuitorul cauta smochine cand nu era timpul smochinelor!
Scopul cautarii nu era nici macar foamea Sa! (referirea la faptul ca El a flamanzit este doar parerea apostolilor!)
Sf Ioan Gura de Aur spune:
"Uscarea smochinului (...) arată puterea pedepsitoare a lui Hristos. De altfel cuvintele: „Că nu era vremea smochinelor” ne arată că nu S-a dus la smochin pentru că-i era foame, ci pentru ucenicii Săi. Ucenicii s-au mirat foarte tare că s-a uscat smochinul, deşi Hristos făcuse până atunci minuni şi mai mari. Dar, după cum am spus, o astfel de minune era o noutate pentru ei; acum, pentru prima oară Şi-a arătat Hristos puterea Lui pedepsitoare. De aceea nici n-a făcut minunea aceasta cu un alt pom, ci cu un smochin, cel mai umed dintre toţi pomii, ca şi prin aceasta să se arate şi mai mare minunea. Şi ca să afli că minunea aceasta a făcut-o Hristos pentru ei, ca să-i îndemne să fie curajoşi, (..) ce le spune mai departe?
Aveţi credinţă în Dumnezeu. Adevărat zic vouă că oricine va zice acestui munte: Ridică-te şi te aruncă în mare, şi nu se va îndoi în inima lui, ci va crede că ceea ce spune se va face, fi-va lui orice va zice."
EVANGHELIA ZILEI
Şi a intrat Iisus în Ierusalim şi în templu şi, privind toate în jur şi vremea fiind spre seară, a ieşit spre Betania cu cei doisprezece. Şi a doua zi, ieşind ei din Betania, El a flămânzit. Şi văzând de departe un smochin care avea frunze, a mers acolo, doar va găsi ceva în el; şi, ajungând la smochin, n-a găsit nimic decât frunze. Căci nu era timpul smochinelor. Şi, vorbind, i-a zis: De acum înainte, rod din tine nimeni în veac să nu mănânce. Şi ucenicii Lui ascultau. Şi au venit în Ierusalim. Şi, intrând în templu, a început să dea afară pe cei ce vindeau şi pe cei ce cumpărau în templu, iar mesele schimbătorilor de bani şi scaunele vânzătorilor de porumbei le-a răsturnat. Şi nu îngăduia să mai treacă nimeni cu vreun vas prin templu. Şi-i învăţa şi le spunea: Nu este, oare, scris: "Casa Mea casă de rugăciune se va chema, pentru toate neamurile"? Voi însă aţi făcut din ea peşteră de tâlhari.
Şi au auzit arhiereii şi cărturarii. Şi căutau cum să-L piardă. Căci se temeau de El, pentru că toată mulţimea era uimită de învăţătura Lui. Iar când s-a făcut seară, au ieşit afară din cetate. Dimineaţa, trecând pe acolo, au văzut smochinul uscat din rădăcini. Şi Petru, aducându-şi aminte, I-a zis: Învăţătorule, iată smochinul pe care l-ai blestemat s-a uscat. Şi răspunzând, Iisus le-a zis: Aveţi credinţă în Dumnezeu. Adevărat zic vouă că oricine va zice acestui munte: Ridică-te şi te aruncă în mare, şi nu se va îndoi în inima lui, ci va crede că ceea ce spune se va face, fi-va lui orice va zice. Marcu 11, 11-23
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu