„În vremea aceea s-au apropiat de Iisus fariseii, ispitindu-L și zicând: Se cuvine oare omului să-și lase femeia sa pentru orice pricină? Răspunzând, El a zis:
N-ați citit că Cel ce i-a făcut de la început «i-a făcut bărbat și femeie?» Și a zis: «Pentru aceea va lăsa omul pe tatăl său și pe mama sa și se va lipi de femeia sa și vor fi amândoi un trup», așa încât nu mai sunt doi, ci un trup. Deci, ce a împreunat Dumnezeu, omul să nu despartă.
Ei I-au zis Lui: Așadar, pentru ce Moise a poruncit să-i dea carte de despărțire și să o lase?
El le-a zis: Pentru învârtoșarea inimii voastre v-a dat voie Moise să lăsați pe femeile voastre, dar din început nu a fost așa. Iar Eu zic vouă că oricine va lăsa pe femeia sa, în afară de pricină de desfrânare, și se va însura cu alta săvârșește adulter; și cine s-a însurat cu cea lăsată săvârșește adulter.
Ucenicii I-au zis: Dacă astfel este pricina omului cu femeia, nu este de folos să se însoare.
Iar El le-a zis: Nu toți pricep cuvântul acesta, ci aceia cărora le este dat. Că sunt fameni care s-au născut așa din pântecele mamei lor; sunt fameni pe care oamenii i-au făcut fameni și sunt fameni care s-au făcut fameni pe ei înșiși pentru Împărăția cerurilor. Cine poate înțelege să înțeleagă.”MATEI 19: 3 - 12
Inainte de a purcede la intelegerea fragmentului evanghelic de azi, ma gandesc ca nu ar fi rau sa ascultam minunatul imn al iubirii, pe care ni l-a lasat Sf Apostol Pavel (1 Corinteni, 13)
Începutul cap. 19, al Evangheliei după Matei, continua temele legate de comunitate si iertare, din cap. 18, abordand tema căsătoriei si a celibatului.
Pentru a intelege acest text e nevoie de ajutorul lui Dumnezeu, căci căsătoria, familia, este o bucatica a societății si in ea sunt mai vizibile tarele acesteia; este "tărâmul" unirii dintre doua persoane dar și cel în care poate aparea ruptura acestei uniri!
In cultura iudaică din vremea lui Iisus, ca si in toate celelalte culturi ale epocii, femeia era proprietatea exclusiva a soțului - el o cumpăra și dispunea de ea și putea rupe legatura cand voia!
Domnul Iisus este ispitit de carturari sa isi spuna parerea cu privire la acest subiect, parere care diviza atunci comunitatea in tabere.
Si Domnul incepe cu.. inceputul!
N-ați citit că Cel ce i-a făcut de la început «i-a făcut bărbat și femeie?» Și a zis: «Pentru aceea va lăsa omul pe tatăl său și pe mama sa și se va lipi de femeia sa și vor fi amândoi un trup», așa încât nu mai sunt doi, ci un trup. Deci, ce a împreunat Dumnezeu, omul să nu despartă.
Deuteronomul (24, 1- 4) spune că bărbatul poate divorța dacă află în femeia sa ceva „neplăcut și rușinos”, dar nu se spune si despre ce este vorba… ceea ce da loc la fel si fel de interpretari (soțul putandu-si alunga sotia pentru orice motiv).
Pavel spune despre căsătorie ca este o mare taina.
La întrebarea: „ este permis să se divorțeze din orice motiv?”, Iisus răspunde: „ce a împreunat Dumnezeu, omul să nu despartă. ”.
Căsătoria nu este un joc si nu a fost lăsată doar pentru ca oamenii sa se inmulteasca, chiar dacă prin căsătorie specia umana se perpetueaza.
Căsătoria este ceva mult mai mult, e o taina a lui Dumnezeu, care este Iubire, taina care se traieste in relatia dintre doua persoane chemate sa devina un tot, un singur trup, asa cum l-a facut Dumnezeu intai!
A-ti lasa tatăl și mama – practic, radacinile tale– suna foarte radical si adesea este greu de infaptuit, asta presupunând ruperea de trecut tău si inceperea unei noi vieti, a unui viitor, in care trebuie sa te eliberezi mai intai de trecut ca sa poti construi ceva nou!
A-ti lasa tatăl și mama – practic, radacinile tale– suna foarte radical si adesea este greu de infaptuit, asta presupunând ruperea de trecut tău si inceperea unei noi vieti, a unui viitor, in care trebuie sa te eliberezi mai intai de trecut ca sa poti construi ceva nou!
De multe ori, omul insa nu reușește nici să se elibereze, nici sa construiasca!
A lăsa tată și mamă nu însemnă insa a-ti taia radacinile dar este ceva necesar si important de facut pentru a incepe o noua existenta!
Sexualitatea, ca si componenta a relatiei de cuplu, biblic vorbind, nu este ceva rău, diavolesc ori murdar ci este divină.
Este modul în care un om poate deveni ceea ce era la început, adică chipul și asemănarea cu Dumnezeu!
Este foarte speciala ideea despre trup și despre sexualitate dezvoltata in Biblie!
"Placerea a fost creata de Dumnezeu si nu de diavol.
Placerea a fost creata de Dumnezeu spre odihna si bucuria omului, insa diavolul a cautat neincetat sa o perverteasca, facand din aceasta un ambalaj de suprafata al tuturor ispitelor sale.
Astfel, orice pacat promite o placere, insa placere nu este, ci e o inselare si, mai apoi, suferinta!
Placerea inca mai este vazuta, de catre multi, drept opera a
Placerea inca mai este vazuta, de catre multi, drept opera a
diavolului... Astfel, nu de putine ori se ajunge la exagerari de tot felul, chiar si in randul unor duhovnici, care au supus mustrarii placeri dintre cele mai normale." (Th. Danalache)
Sexualitatea nu privește insa doar aspectul fizic, deși il include.
Ca sa intelegem complexitatea acestui tip de relatie, e nevoie de cunoasterea profunda a ceea ce inseama iubirea si fidelitatea, sentimente pe care le experiem in relatia noastra cu Dumnezeu!
Ca sa intelegem complexitatea acestui tip de relatie, e nevoie de cunoasterea profunda a ceea ce inseama iubirea si fidelitatea, sentimente pe care le experiem in relatia noastra cu Dumnezeu!
De multe ori, oamenii se căsătoresc din ratiuni care exclud caracterul divin al iubirii, ei traind o "iubire" ramasa la un stadiu neevoluat, motiv pentru care unirea lor nu poate dura! Pornind de la iubirea de tip eros, un cuplu trebuie sa evolueze spre iubirea de tip agape, pe care o evoca apostolul Pavel!
A te căsători este moarte si inviere: este moartea lui EU și nașterea lui NOI, în unire, în daruirea mutuala de sine.
A te căsători este moarte si inviere: este moartea lui EU și nașterea lui NOI, în unire, în daruirea mutuala de sine.
Doar astfel căsătoria este una din cele 7 taine ale Bisericii!
Pentru ca doar iubirea traita astfel este divina!
Asta pentru ca un singur trup inseamna o singură persoană si a o diviza înseamnă a o ucide ca si chip al lui Dumnezeu, ca si relație de iubire…
Trebuie insa sa ne putem cat mai des intrebarea: "in ce masura căsătoria este „ceea ce Dumnezeu a impreunat”?
Multe cupluri realizeaza mai tarziu că ceea ce traiesc nu e tocmai ceea ce Dumnezeu a unit! In acest caz, o astfel de căsătorie, daca nu este ceea ce Dumnezeu a unit, este nulă!
Și nu doar din cauza pripelii celor care se căsătoresc, ci adesea și din cauza motivelor greșite ale unirii.
Exista persoane care nu sunt în măsură să trăiască conștient și liber tot ceea ce înseamnă și implică Taina unirii prin căsătoriei, astfel incat cuplul sa devina UN SINGUR TRUP!
Acest verset a facut sa curga multa cerneala si a creat multe divergente de opinie!
Mai înainte, Matei spunea „Nu există divorț… numai în caz de…” ceea ce admitea existenta unei excepții!
Am constatat ca există foarte multe interpretări ale acestui verset!
Cuvântul porneia, in greaca, înseamnă prostituție.
Dacă soția se prostituează, soțul poate, deci, să se căsătorească cu o alta femeie, prima decazand din statutul de soție!
Biserica Ortodoxa, din sec. al IV-lea încoace, admite divorțul doar in caz de adulter sau neconsumare a casatoriei.
O alta interpretarea probabilă este ca Iisus ar admite lăsarea soției numai în cazurile în care cei doi conviețuiesc, dar au între ei legături de rudenie, fapt pentru care, după legea ebraică, ar fi ceva nepermis. In astfel de cazuri, conform Bisericii de origine iudaică, soția
trebuiea abandonata…
Aceasta imi pare a fi cea mai coerentă interpretare a textului biblic, chiar dacă nu este foarte explicita. Nu poți insa pretinde ca un text biblic să spună ceea ce de fapt nu spune.
Este limpede că Iisus a venit să ne dea posibilitatea de a trăi plinătatea iubirii și a vieții. Nu a venit să ne impună legi mai grele, decât cele ale lui Moise. Apoi, jugul Său, "este blând și ușor”!
Indisolubilitatea căsătoriei este cu adevărat un dar evanghelic si nu este o lege imposibilă, ci un dar real!
Însă, la fel ca fiecare dar, el trebuie primit, dorit, asumat și cultivat, îngrijit și sporit si noi trebuie să fim conștienți de acest lucru!
In zilele noastre, după 20, 30 de ani de căsătorie, persoanele cam se despart… poate si pentru ca relatiile au fost fortate si se ajunge la saturatie!
In zilele noastre, după 20, 30 de ani de căsătorie, persoanele cam se despart… poate si pentru ca relatiile au fost fortate si se ajunge la saturatie!
O iubire care nu este pentru întreaga viață nu este un dar ci un cosmar! De fapt, nu este iubire. A sta împreună numai cat ne convine este o crasa dovada de egoism!
Societatea de azi tinde spre divizare iar principiul căsătoriei indisolubile a devenit nefunctional, caci multe persoane nu mai reușesc să convietuiasca in pace si iubire!
Societatea de azi tinde spre divizare iar principiul căsătoriei indisolubile a devenit nefunctional, caci multe persoane nu mai reușesc să convietuiasca in pace si iubire!
Pentru ca oamenii să poată trai împreună, este necesar un efort considerabil, astfel incat viata sa nu fie o frustrare permanenta ci o bucurie!
Așadar, nu trebuie să ne lasam colmatati in principii stricte, ci sa ajutăm cuplul aflat in deriva să-și însușească responsabil convietuirea pentru a sta, a trăi și a rămâne împreună.
Așadar, nu trebuie să ne lasam colmatati in principii stricte, ci sa ajutăm cuplul aflat in deriva să-și însușească responsabil convietuirea pentru a sta, a trăi și a rămâne împreună.
Convietuirea nu-i ceva dobândit dinainte ci se creeaza in timp.
În trecut, oamenii stăteau împreună prin lege. În zilele noastre, când traiul împreună este un fapt liber, bazat pe alegere reciproca, devine evidenta si psibilitatea de a abandona...
În trecut, oamenii stăteau împreună prin lege. În zilele noastre, când traiul împreună este un fapt liber, bazat pe alegere reciproca, devine evidenta si psibilitatea de a abandona...
Dacă o căsătorie falimentează, o persoană este oare excomun icata, distrusa pentru vecie?
Nu!
Dacă toate păcatele ne sunt iertate, oare divortul nu poate fi iertat?
E necesar să fim atenți ca o persoană care traieste falimentul in cuplu să nu cumva sa se simtă abandonată nici de Dumnezeu, nici de Biserică, după ce a suferit deja!
Cum putem oare ajuta aceste persoane?
Cum putem oare ajuta aceste persoane?
Trebuie să recunoaștem că acolo unde există esec– cu sau fără vină – nu esecul e important, ci iertarea!
Cuvântul Evangheliei trebuie înțeles și interpretat în contextul întregii Evanghelii, în acord cu toată Evanghelia. Și dupa mine, întreaga Evanghelie este construita in jurul indemnului "Iubiti" si „Deveniți milostivi precum Tatăl vostru milostiv este!”!
Creștinii ar trebui să aibă o conștiință mult mai deschisă față de cine a trecut printr-o experiență dificilă, nu să condamne… ci sa inteleaga, sa fie toleranti, ingaduitori…
Separările sunt o problemă delicată, deschisă si actuala…
Cuvântul Evangheliei trebuie înțeles și interpretat în contextul întregii Evanghelii, în acord cu toată Evanghelia. Și dupa mine, întreaga Evanghelie este construita in jurul indemnului "Iubiti" si „Deveniți milostivi precum Tatăl vostru milostiv este!”!
Creștinii ar trebui să aibă o conștiință mult mai deschisă față de cine a trecut printr-o experiență dificilă, nu să condamne… ci sa inteleaga, sa fie toleranti, ingaduitori…
Separările sunt o problemă delicată, deschisă si actuala…
Sa o încredințăm Domnului!
Doar impreuna cu El se poate trece peste astfel de incercari!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu