Ziua aceasta, zi de post, este un nou prilej de pocainta, zi in care Crucea Lui Hristos si crucea noastra se unesc cu lacrimi si iubire. Prin suferinta de pe Cruce, El a biruit moartea si a invins pacatul, dandu-ne noua sansa mantuirii!
"Domnul a împlinit mântuirea noastă prin moartea Sa pe Cruce; pe Cruce El a șters păcatele noastre; prin intermediul Crucii El a revărsat peste noi daruri și binecuvântări cerești.”
(Galateni 2, 20).
"Fiul lui Dumnezeu a venit sa rastigneasca pacatul, orgoliul, deci moartea. Caci daca prin pacat jertfa, care ne instituie in fata lui Dumnezeu, Adam a transformat-o in moarte, prin despartire, in Hristos, pe Cruce, moartea se transforma in jertfa, care duce la inviere." Pr C. Galeriu
"Crucea Mântuitorului Iisus Hristos, pe care a dus-o Simon Chirineanul în spate şi a dus-o şi El şi lângă care stăteau Maica Domnului şi celelalte femei mironosiţe, este crucea cea materială, crucea propriu-zisă, crucea lui Hristos cea din lemn, cea din materie. (...)
... Multe trebuie spus că sunt crucile: este crucea celor căsătoriţi, este a celor feciorelnici, este crucea celor bolnavi, este crucea celor călători, este crucea ostaşilor, şi multe mii de feluri de cruci, dar toţi trebuie să ducă o cruce pentru dragostea lui Iisus Hristos, ca să se poată mântui."
Pr. Ilie Cleopa
„Când crucea personală a fiecăruia dintre noi e unită cu Crucea lui Hristos, puterea și efectul celei din urmă se transferă nouă și devine un canal de legătură prin care «toată darea cea bună şi tot darul desăvârşit de sus » (Iacov 1, 17) este revărsat asupra noastră de la Crucea lui Hristos.”
Sf Teofan Zavoratul
Scurta istorie a Crucii:
Crucea pe care a fost răstignit Mântuitorul a fost
descoperita, la Ierusalim, din voia lui Dumnezeu, prin mijlocirea Sfintei Împărătese Elena, mama Sfântului Împărat Constantin. Inălţarea ei solemnă a fost facuta, în văzul poporului, de către Patriarhul Macarie al Ierusalimului, în ziua de 14 septembrie 335.
In anul 629, in timpul împăratului bizantin Heraclius, Crucea a fost readusa de la perşi. Zaharia, Patriarhul de atunci al Ierusalimului, a înălţat-o în văzul credincioşilor, la 14 septembrie 630, si a depus-o cu mare cinste în Biserica Sfântului Mormânt (a Sfintei Cruci) din Ierusalim.
Crucea pe care a fost răstignit Mântuitorul a fost
descoperita, la Ierusalim, din voia lui Dumnezeu, prin mijlocirea Sfintei Împărătese Elena, mama Sfântului Împărat Constantin. Inălţarea ei solemnă a fost facuta, în văzul poporului, de către Patriarhul Macarie al Ierusalimului, în ziua de 14 septembrie 335.
In anul 629, in timpul împăratului bizantin Heraclius, Crucea a fost readusa de la perşi. Zaharia, Patriarhul de atunci al Ierusalimului, a înălţat-o în văzul credincioşilor, la 14 septembrie 630, si a depus-o cu mare cinste în Biserica Sfântului Mormânt (a Sfintei Cruci) din Ierusalim.
Prima lună a anului bisericesc dedica o buna parte tainei Sfintei Cruci a Mântuitorului Hristos.
Cel puțin opt zile din luna septembrie tematica liturgica este legata de jertfa Mantuitorului Hristos, avand în vedere praznicul împărătesc al Înălțării cinstitei și de viață făcătoarei Cruci și cele două duminici care il incadreza!
În cazul în care ziua de 14 septembrie este o zi de duminică, durata dintre cele două duminici de dinainte și de după praznic se dublează!
Duminica - inaintea sărbătorii - Apostolul - din Galateni 6, 11‑18, a vorbit despre martiriul lumii.
Înălțarea pe cruce a Fiului Omului a fost anunțată în vechime de gestul tămăduitor al lui Moise (care, după porunca divină, a înălțat în pustie un șarpe de aramă pe un stâlp pentru salvarea de la moarte a celor mușcați de reptilele veninoase - Numeri 21, 8‑9.
Ea este urmarea și împlinirea iubirii infinite pe care Dumnezeu o nutreste pentru lume, spre mântuirea și nemurirea celor care cred în Hristos (cf. Ioan 3, 13‑17).
Esenta credinței în Fiul lui Dumnezeu, întrupat și răstignit, este chemarea implicită la martiriul inspirat de jertfa Mântuitorului.
Duminica viitoare continuă meditatia asupra legaturii dintre credință și martiriu, expresii ale răstignirii si vietuirii cu si in Hristos(Galateni 2, 20).
Astfel, Biserica retraieste liturgic judecarea și răstignirea lui Iisus in Evanghelia citita astazi. Actualizarea pătimirilor Domnului are implicații mariologice* (cf. Ioan 19, 26‑27) și misteriologice* (cf. Ioan 19, 34).
Sângele vărsat pe Cruce este vinul Euharistiei, moment la care participă cei înnoiți prin apa Botezului, daruri de răscumpărare și de viață veșnică provenite din maternitatea tainică a Sfintei Fecioare Maria.
Biserica pune accentul pe Hristos cel răstignit, ca revelare deplină a puterii și înțelepciunii divine, în contrast cu cea a lumii (1 Corinteni 1, 18‑24).
Dumnezeu alege calea jertfei, adică a umilinței, a suferinței și, în cele din urmă, a morții!
Puterea și înțelepciunea lui Dumnezeu este izbăvitoare de păcat și de orice tip de pieire „pentru cei chemați”… la martiriu spiritual, care presupune o mărturie a „cuvântului Crucii”, o permanenta umilinta, omorare a eului si sporire în virtuti. Mărturia sângeroasă a „cuvântului Crucii” este răspunsul la chemarea la sacrificiu de sine, pe care ne-o adresează Hristos prin jertfa Sa mântuitoare.
Pavel a inteles: “Crucea e nebunie pentru elini (filosofii), sminteala pentru iudei (caci “blestemat e cel ce e intins pe lemn” (toti vinovatii Vechiului Testament erau osanditi la moarte prin cruce) . Dar pentru noi e puterea lui Dumnezeu”. "Fiul lui Dumnezeu a venit sa rastigneasca pacatul, orgoliul, deci moartea. Caci daca prin pacat jertfa, care ne instituie in fata lui Dumnezeu, Adam a transformat-o in moarte, prin despartire, in Hristos, pe Cruce, moartea se transforma in jertfa, care duce la inviere." Pr C. Galeriu
"Crucea Mântuitorului Iisus Hristos, pe care a dus-o Simon Chirineanul în spate şi a dus-o şi El şi lângă care stăteau Maica Domnului şi celelalte femei mironosiţe, este crucea cea materială, crucea propriu-zisă, crucea lui Hristos cea din lemn, cea din materie. (...)
... Multe trebuie spus că sunt crucile: este crucea celor căsătoriţi, este a celor feciorelnici, este crucea celor bolnavi, este crucea celor călători, este crucea ostaşilor, şi multe mii de feluri de cruci, dar toţi trebuie să ducă o cruce pentru dragostea lui Iisus Hristos, ca să se poată mântui."
Pr. Ilie Cleopa
Dupa cum spun batranii, de Ziua Crucii ne luam ramas bun de la vara, care ne-a tulburat un pic, chiar si ritmul rugaciunii...
Omul de azi se pierde in ale lumii in timpul verii, cand e cald, zilele sunt lungi si noptile prea scurte, ne vanturam prin tot felul de locuri...
Ferice de cine reuseste sa-si tina cumpatul!
Omul de azi se pierde in ale lumii in timpul verii, cand e cald, zilele sunt lungi si noptile prea scurte, ne vanturam prin tot felul de locuri...
Ferice de cine reuseste sa-si tina cumpatul!
Zi binecuvantata!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu