LUMEA INGERILOR a fost creata de Dumnezeu si aceasta este cuprins, in textul biblic, in cuvantul "cer" :
"La inceput a facut Dumnezeu cerul si pamantul" (Fac, 1, 1). Cerul reprezinta lumea spirituala a puterilor ceresti, deci si a ingerilor, in timp ce pamantul, este lumea materiala.
Ingerii au fost creati din nimic de Dumnezeu - "nici din ceva preexistent si nici din fiinta lui Dumnezeu".
Ei formeaza lumea duhurilor netrupesti pe care biserica o aminteste in juramantul de credinta ca fiind "lumea celor vazute si nevazute"! Ei sunt deci "duhuri curate, necorporale, imateriale, inferioare lui Dumnezeu dar superioare omului"!
Fiind duhuri netrupesti, la ingeri nu se poate vorbi de sex ; (Fac, 6, 2), deci ei nu se casatoresc, nu se inmultesc (Matei, 22, 30) si nici nu pot sa moara (Luca, 20, 35-36).
Referitor la originea ingerilor putem lua in considerare urmatoarele versete:
Despre existenta ingerilor se vorbeste insa in multe alte locuri din Sfanta Scriptura, de la prima ei carte pana la ultima.
Referitor la originea ingerilor putem lua in considerare urmatoarele versete:
"Numai Tu esti Domn si numai Tu ai facut cerurile, cerurile cerurilor si toata ostirea lor, pamantul si toate cele de pe el..." (Num., 9, 6) ; ori
"Pentru ca in Acesta (Fiul) au fost facute toate, cele din ceruri si cele de pe pamant, cele vazute si cele nevazute, fie Tronuri, fie Domnii, fie Capetenii, fie Stapaniri. Toate s-au facut prin El si pentru El"
(Col. 1,16).
Astfel,
- dupa scoaterea din rai a primilor oameni, ni se spune ca ingerii pazeau drumul spre pomul vietii (Fac, 3, 24),
- un inger l-a oprit pe Avraam de la jertfirea fiului sau, Isaac (Fac, 22, 11) ; apoi,
- Iacob vede in vis, la Betel, ingeri ai lui Dumnezeu suindu-se si coborandu-se pe o scara aflata intre cer si pamant (Fac, 28, 12-13) ;
- ingerul Domnului se arata si lui Balaam (Num., 22, 22 urm.).
- Ingerii se inchina lui Dumnezeu (Deut., 32, 43).
In toate aceste referiri, ingerii apar ca fiinte personale, deosebite de Dumnezeu si de oameni. Ingerii sunt astfel superiori omului (Ps. 8, 6), dar au si ei anumite lipsuri si sunt marginiti (Iov, 4, 17-18).
- Ingerul Gavriil anunta preotului Zaharia nasterea sfantului Ioan Botezatorul, (Luca, 1, 11-13) ;
- acelasi inger vestesteSfintei Fecioare Maria nasterea ca om a Fiului lui Dumnezeu (Luca, 1, 28-32) ;
- un inger ii descopera lui Iosif intruparea cea mai presus de fire a Fiului lui Dumnezeu si despre alte evenimente in legatura cu dumnezeiescul Prunc (Matei, 1, 20 ; 2, 13, 19)
- un inger se arata pastorilor de langa Betleem si corurile canta slava lui Dumnezeu la nasterea Mantuitorului (Luca, 2, 9-13).
- Ingerii slujesc lui Iisus dupa ispita din pustie (Matei, 4, 11) si tot un inger Il intareste in gradina din Ghetsimani (Luca, 22, 43).
- Ingerii vestesc femeilor mironosite invierea lui Hristos (Matei, 28, 2-8 ; Marcu, 16, 5-8 ; Luca, 24, 4-8 ; Ioan, 20, 12) ;
- un inger se arata apostolilor la inaltare si le anunta a doua venire intru marire a Mantuitorului (Fapte, 1, 10, 11).
Explicand parabola neghinei, Mantuitorul pune pe ingeri pe acelasi plan al realitatii cu Fiul Omului, cu lumea, cu fiii imparatiei etc. (Matei, 13, 37-39).
Adica,
- ingerii sunt fiinte tot atat de reale ca si celelalte fiinte si lucruri din textul parabolei.
- Ingerii vad neincetat fata lui Dumnezeu si mijlocesc pentru oameni (Matei, 18, 10).
- Ei nu se confunda nici cu Dumnezeu, nici cu oamenii si nu stiu toate cele pe care le cunoaste Dumnezeu (Marcu, 13, 32) ;
- ei vor insoti pe Mantuitorul la a doua venire (Matei, 25, 31 ; Luca, 9, 26)
Potrivit Sf. Ioan Damaschin ingerii au "o fire rationala, spirituala, libera si schimbatoare in felul de a gandi sau de a voi, caci tot ceea ce este creat este schimbator. Numai ceea ce este necreat este neschimbator. Tot ceea ce este rational este si liber. Asadar, pentru ca ingerul are o fire rationala si spirituala este liber iar, pentru ca este creat si schimbator, are facultatea de a ramine si a progresa in bine sau de a se indrepta spre rau" .
Dar, odata cazuti, nu se mai pot pocai si indrepta. Numai omul are parte de pocainta din pricina slabiciunii trupului.
Tot sfantul Ioan Damaschin spune ca "Ingerii sunt - lumini spirituale secundare, care isi au luminarea din lumina primara fara de inceput. Nu au nevoie de limba si de auz, ci isi transmit unii altora propriile lor ganduri si hotarari fara sa rosteasca un cuvant."
Tot sfantul Ioan Damaschin spune ca "Ingerii sunt - lumini spirituale secundare, care isi au luminarea din lumina primara fara de inceput. Nu au nevoie de limba si de auz, ci isi transmit unii altora propriile lor ganduri si hotarari fara sa rosteasca un cuvant."
Fiind fiinte spirituale netrupesti, ingerii sunt nevazuti (Col. 1, 16). Totusi, dupa voia lui Dumnezeu si pentru indeplinirea slujbei lor, ingerii pot sa ia forma omeneasca, de barbat sau tanar (II Regi, 6, 17 ; Fac, 32, 25), pot sa vorbeasca omeneste si sa manance, apar imbracati si uneori purtand aripi (Fac, 32, 25 ; Luca, 24, 4 ; Matei, 28, 3 ; Apoc, 14, 6 ; Isaia, 6, 2).
Ingerii sunt circumscrisi, caci "atunci cand sunt in cer nu sunt pe pamant si cand sunt trimisi de Dumnezeu pe pamant nu raman si in cer".
Starea morala actuala a ingerilor buni este una de sfintenie si de ne-pacatuire, dar nu prin insasi natura lor, ci prin harul divin. Conlucrand cu harul divin, ingerii s-au desavarsit in bine, asa incat nu pot sa pacatuiasca.
Deci nepacatuirea ingerilor este rezultatul rezistentei lor fata de ispite, al persistentei in bine si al intaririi prin harul dumnezeiesc.
Iată, v-am dat putere să călcați peste șerpi și peste scorpii și peste toată puterea vrăjmașului și nimic nu vă va vătăma. Dar nu vă bucurați de aceasta, că duhurile vi se pleacă, ci vă bucurați că numele voastre sunt scrise în ceruri.
În acest ceas, Iisus S-a bucurat cu duhul și a zis: Te slăvesc pe Tine, Părinte, Doamne al cerului și al pământului, că ai ascuns acestea de cei înțelepți și de cei pricepuți și le-ai descoperit pruncilor. Da, Părinte, că așa a fost înaintea Ta bunăvoința Ta.” LUCA 10/ 16-21
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu