duminică, 10 ianuarie 2021

"Pocăiți-vă, că s-a apropiat Împărăția cerurilor".


În vremea aceea, auzind că Ioan a fost întemnițat, Iisus a plecat în 
Galileea. Și, părăsind Nazaretul, a venit să locuiască în Capernaum, lângă mare, în hotarele lui Zabulon și Neftali, ca să se împlinească 
ceea ce s-a zis prin Isaia prorocul, care zice: „Pământul lui Zabulon
și pământul lui Neftali spre mare, dincolo de Iordan, Galileea neamurilor; poporul care stătea în întuneric a văzut lumină mare și celor ce ședeau în latura și în umbra morții lumină le-a răsărit”. 
De atunci a început Iisus să propovăduiască și să spună: Pocăiți-vă, că s-a apropiat Împărăția cerurilor.  Matei 4, 12-17

Intaia Duminica dupa botezul Domnului este dedicata inceputului activitatii Mantuitorului!
Asadar, in momentul in care Mantuitorul a primit Sfantul Botez, 
Sfanta Treime  S-a infatisat oamenilor pentru intaia data : Fiul se boteaza, Tatal adevereste, iar Duhul Sfant se coboara in chip de porumbel!

Dupa acest eveniment, Iisus, purtat de Duhul Sfant, se va retrage in pustiul Carantaniei unde, timp de 40 de zile, va posti si fiinta Sa omeneasca va invinge intreita ispita a diavolului.

Satana i-a oferit lui Iisus in ultima instanta „toate împărățiile pământului”. Acum Iisus vestește nu alte împărății, ci Împărăția 
Cerurilor,  adică Împărăția lui Dumnezeu!

Pasajul evanghelic prezintă începutul misiunii lui Iisus evidențiind
faptul că Ioan Botezătorul si-a terminat activitatea  și Iisus o va
începe pe a Sa - dar nu în Iudeea (după cum era de așteptat) și
nici in Nazaret. 
Iisus se retrage în zona Capernaumului, loc care devine a doua Sa
patrie. Si aproape întreaga Evanghelie a lui Matei se petrece in Capernaum.

Capernaum este un loc situat la jumătatea drumului dintre Israel și păgâni. Și pentru că mântuirea este atat pentru Israel cat și pentru păgâni, iată că locul cel mai potrivit pentru vestirea Evangheliei este tocmai această zonă, ocupalocuită atat de iudei cat și de păgâni.
Astfel se împlinește profeția lui Isaia care spune ca: „Poporul care locuia în întuneric, văzu o mare lumină”.

In acest timp, Irod Antipa, regele iudeilor, stanjenit de Ioan
Botezatorul - care nu contenea sa-l critice, reprosandu-i pacatul de a
fi luat de nevasta pe Irodiada, femeia fratelui sau - l-a prins si l-a intemnitat pe Botezator!
Manipulandu-l pe Irod prin farmecele fiicei sale, Salomeea, Irodiada
va urzi un plan diabolic in urma caruia Ioan va fi decapitat!

Afland despre intemnitarea lui Ioan, Iisus vine in Galileea unde isi incepe efectiv activitatea Sa propovaduitoare!
Iisus pleaca din Iudeea – din prudență. Este o îndepărtare tactică. 
Era inutila imprudenta cata vreme inca nu isi începuse misiunea! 
Mantuitorul nu se oprește în Iudeea, deoarece ar fi fost omorât.
Practic, Iisus fuge si fuga este un lucru fundamental în viață, atunci
când este necesara, făcând parte din planul lui Dumnezeu. 
Astfel se împlinește profeția - așa cum a fost fuga în Egipt ...

Pocăiți-vă, că s-a apropiat Împărăția cerurilor. 
Asa incepe propovaduirea!

„Împărăția lui Dumnezeu” înseamnă totul, tot ceea ce omul dorește, tot ceea ce Dumnezeu a promis, întreaga Împărăție de lumină, de dreptate, de comuniune, de iubire. 
Ea nu va fi în viitor, nu este în trecut, ci a sosit. Este aici. 
Este suficient ca omul să se întoarca și s-o trăiasca. Ne este data in dar, insa experierea Împărăției este o chestiune de libertate, acea libertate cu care ne-a inzestrat Dumnezeu! Orice om poate sa o doreasca sau nu, poate spune „da” sau „nu”. Evanghelia face apel la libertatea noastră.
Pocainta înseamnă  tocmai a spune „da” , a accepta acest dar.

Acest text, care consemneaza trecerea de la propovaduirea lui Ioan Botezătorul la cea a Mantuitorului,  ne spune si despre sensul istoriei, despre legătura noastră cu poporul lui Israel, despre întreaga activitate a lui Iisus, care este o lumină, care este viață, precum si despre libertatea noastră de a accepta viața și lumina Lui, ceea ce  înseamnă a ne pocai! 

Nimeni nu a inteles atunci cum de s-a apropiat Împărăția cerurilor
si nici de ce si cum trebuiau sa se pocaiasca! 
Macar de am intelege noi, cei de azi!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu