Și cum este scris despre Fiul Omului, că va să pătimească multe și să fie defăimat? Dar vă zic vouă că Ilie a și venit, și i-au făcut toate câte au voit, precum s-a scris despre el. Și, venind la ucenici, a văzut mulțime mare împrejurul lor și pe cărturari sfădindu-se cu ei. Și, îndată, toată mulțimea, văzându-L, s-a spăimântat și, alergând, I se închina.” Marcu, 9, 10-15
Pericopa aceasta ne face sa intrevedem o problema fundamentala pe care o aveau apostolii, problema care ii impiedica sa inteleaga, sa avanseze! Si o avem si noi!
„În vremea aceea, ucenicii au păstrat cuvântul lui Iisus, întrebându-se între ei: Ce înseamnă a învia din morți?
10 versete mai inainte de acestea de mai sus, este relatat momentul Schimbarii la fata!
Pe Tabor, trei dintre apostoli au avut sansa de a-L contempla pe Iisus, acolo, pe munte, transfigurat, scaldat in lumina mistica a dumnezeirii.
Petru va spune atunci că ar fi bine sa ramana cu totii acolo - avand
reactia spontana a unui om simplu, care si-ar fi dorit ca timpul sa se opreasca, fascinat de acel momentul unic, iesit din comun!
Dar, "magia" trebuia sa ramana acolo si toti sa coboare in ... lume!
Domnul Iisus Hristos le-a poruncit, cu acest prilej, să nu spună nimănui nimic, pana când Fiul Omului va învia din morţi !
Este momentul in care ucenicii se întreaba ce înseamna de fapt a învia din morţi?
In mod evident, apostolii încă nu pricepusera ce insemna învierea din morți de care vorbea Mantuitorul, ceea ce dovedeste si faptul ca încă nu înțelesesera nici schimbarea la față!
Fascinati, au omis că lumea vie trebuie să treacă prin moarte pentru a învia. Tinand cont de acest fapt se poate observa ca in viata fiind, ei trebuie să treacă prin tot întunericul pentru a ajunge la lumină!
Era necesar să-L asculte cu atentie pe Iisus, în viața de zi cu zi, cu tot întunericul ei, pentru a cunoaste acea... schimbare la față.
Acesta era adevărul pe care ei încă nu erau capabili să-l înțeleagă… caci, cu gandul la viata din Imparatie, le scapa din vedere insasi misterul vieții cotidiene!
„Gândește-te la sfârșitul anotimpurilor, al zilelor și al nopților, că și ele mor și înviază. Nu este oare o reînviere a semințelor și fructelor, și aceasta spre folosul oamenilor? De pildă, bobul de grâu când e aruncat în pământ, mai întâi moare și se descompune, apoi înviază și ajunge spic! (Ioan 12, 24; I Corinteni 15, 36-37).” Teofil al Antiohiei
„Gândește-te la sfârșitul anotimpurilor, al zilelor și al nopților, că și ele mor și înviază. Nu este oare o reînviere a semințelor și fructelor, și aceasta spre folosul oamenilor? De pildă, bobul de grâu când e aruncat în pământ, mai întâi moare și se descompune, apoi înviază și ajunge spic! (Ioan 12, 24; I Corinteni 15, 36-37).” Teofil al Antiohiei
In Cartea Maleahi, cap. 3 se vorbește despre venirea lui Ilie, care se va petrece înainte de sfârșitul lumii. Ilie era așteptat, considerat marele profet care va aduce împăcarea! Iudeii credeau că, odată ce aveau reîmpăcarea și pacea, prin Ilie, va veni Mesia și va începe Domnia, Imparatia lui Dumnezeu! Dar ei vedeau astea asa cum se petreceau in lume: Dumnezeu sa vina pe pamant si sa aibe grija de ei, care vor trai apoi fara nici o grija! Un lucru absurd!
Cum Iisus le-a spus apostolilor să nu vorbească despre schimbarea Sa la față mai înainte de învierea din morți, ei au gandit asa:
„Vom vorbi despre învierea morților atunci când îl vom vedea pe Ilie că vine; când vom vedea împăcarea, când vom vedea semnele acestei victorii. Dar... cand va fi asta?”.
Si Iisus le răspunde: Da, Ilie vine și restabilește totul, dar vă zic vouă că Ilie a și venit, și i-au făcut toate câte au voit, precum s-a scris despre el.
Si Iisus le răspunde: Da, Ilie vine și restabilește totul, dar vă zic vouă că Ilie a și venit, și i-au făcut toate câte au voit, precum s-a scris despre el.
Cine este atunci Ilie, cel care deja a venit?
El este profetul care va avea aceeasi soarta cu cea a tuturor profeților - va fi ucis!
În Evanghelie Ilie este identificat cu Ioan Botezătorul, care mărturisește adevărul si care plătește cu viata pentru adevăr!
Acesta e Ilie!
Apostolii nu puteau inca intelege noua idee de jertfa, care nu avea nimic cu arderile de tot care se petreceau in templ !
Jertfa este acum semnul tuturor drepților din lume, care înfrunta raul. E misterul crucii lui Iisus!
Lumea noua era deja venita! Moartea capata in spusele lui Iisus valori diferite, dovedind ca poti fi in viata si totusi mort, adica rupt de Dumnezeu, precum si mort si totusi viu, restaurat, in Imparatia lui Dumnezeu!
"Moartea nu este ce vedem noi in mormant, moartea nu este atat despartirea sufletului de trup, cu privelistea cumplita a trupului neinsufletit, ci, in realitate, moartea (sufletului) este despartirea omului de Dumnezeu, si asta e o priveliste cumplita pe care ochii nostri inca nu o vad, dar o putem citi pe chipul neinsufletit al cadavrului.
Despartirea de Dumnezeu, care de acum va fi vesnica, pana la urma asta inseamna moarte.
Despartirea de Dumnezeu, care de acum va fi vesnica, pana la urma asta inseamna moarte.
Apocalipsa ne vorbeste de doua morti si noi vedem doua invieri:
invierea sufletului, cea duhovniceasca si invierea trupeasca, la trambita cea de apoi.
invierea sufletului, cea duhovniceasca si invierea trupeasca, la trambita cea de apoi.
Doua morti: moartea duhovniceasca si moartea cea trupeasca."
Pr. Rafail Noica
Asemenea ucenicilor, mulţi dintre noi se întreabă pana azi ce înseamnă de fapt a învia din morţi. Explicaţiile, dincolo de cele teologice, nu ating miezul problemei. Caci o lume intreaga crede ca traieste, dar, detasate de credinta, sufletele sunt moarte!
Vesnicia morti vine inainte de a parasi lumea atunci cand nu crezi si nu te asemeni chipului lui Hristos!
Cei care cred si se inchina Domnului Hristos, pot găsi răspunsul, reflectând cu atenţie la cuvintele Sale. El a vorbit despre moarte, înviere şi viata veşnica!
Rostul vietii nu e acela de a trai pur si simplu ci de a castiga de pe acum vesnicia vietii, cea din Impararia lui Dumnezeu!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu