Și a venit el în toată împrejurimea Iordanului, propovăduind botezul pocăinței, spre iertarea păcatelor, precum este scris în cartea cuvintelor lui Isaia Prorocul: «Glasul celui ce strigă în pustie:
Gătiți calea Domnului, drepte faceți cărările Lui. Orice vale se va umple și orice munte și orice deal se va pleca; căile cele strâmbe se vor face drepte și cele colțuroase, drumuri netede; și toată făptura va vedea mântuirea lui Dumnezeu».
Deci, zicea Ioan mulțimilor care veneau să se boteze de către el:
Pui de vipere, cine v-a arătat să fugiți de mânia ce va să fie? Faceți, dar, roade vrednice de pocăință și nu începeți a zice în voi înșivă: Avem tată pe Avraam, căci vă spun că Dumnezeu poate și din pietrele acestea să ridice fii lui Avraam. Iată, securea stă la rădăcina pomilor; deci, orice pom care nu face roadă bună se taie și se aruncă în foc.
Iar mulțimile îl întrebau, zicând: Ce să facem, deci? Răspunzând, Ioan le zicea: Cel ce are două haine să dea celui ce nu are și cel ce are bucate să facă asemenea.
Și au venit și vameșii să se boteze și i-au spus: Învățătorule, noi ce să facem? El le-a răspuns:
Nu luați de la nimeni nimic mai mult decât vă este rânduit.
Și îl întrebau și ostașii, zicând: Dar noi ce să facem? Și le-a zis:
Să nu asupriți pe nimeni, nici să învinuiți pe nedrept și să fiți mulțumiți cu solda voastră.
Iar poporul fiind în așteptare și întrebându-se toți despre Ioan în cugetele lor: Nu cumva el este Hristos?, a răspuns Ioan tuturor, zicând:
Eu vă botez cu apă, dar vine Cel ce este mai puternic decât mine, Căruia nu sunt vrednic să-I dezleg cureaua încălțămintelor. El vă va boteza cu Duh Sfânt și cu foc, a Cărui lopată este în mâna Lui, ca să curețe aria și să adune grâul în hambarul Său, iar pleava o va arde cu foc nestins.
Acestea și alte multe îndemnând, Ioan propovăduia poporului vestea cea bună.” LUCA 3/1 - 20
În primele două capitole ale Evangheliei sale, Sf. Luca descrie bazele religiei ebraico-creştine: Cuvântul, făgăduinţa, împlinirea, credinţa, rugăciunea, rabdarea, Mesia.
Capitolul 3 trateaza începutul vieţii publice a lui Iisus, care – asemenea celorlalte Evanghelii – este precedat de predicile sf Ioan Botezătorul, o persoană care sintetizează în sine toate caracteristicile istoriei lui Israel, popor pe care Dumnezeu l-a pregătit pentru a-L primi pe Mesia.
Botezătorul reprezintă omul capabil sa Il primeasca pe Domnul, pe Cel care era asteptat si care, iata, vine!
Ioan este, incontestabil, o persoană excentrică dar nu numai pentru ca este imbracat mai... altfel decat ceilalti sau pentru ca mânca lăcuste, trăind în deşert!
Ioan este, incontestabil, o persoană excentrică dar nu numai pentru ca este imbracat mai... altfel decat ceilalti sau pentru ca mânca lăcuste, trăind în deşert!
"Excentric" înseamnă ceva/cineva care are centrul în afara sa.
Daca privim existenta noastra in sens sufletesc, omul este permanent excentric caci centrul fiintei noastre este în afara noastră,
caci locuim, traim afectiv acolo unde ni se află "inima", în si cu ceea ce noi iubim! Asta pentru ca fiind "chipul lui Dumnezeu" – care e Iubire – omul este permanent in alta parte, în afara sa, locuind în altul!
Ioan este ultimul dintre profeţi, acela care trebuia să vină înainte de a sosi Mesia!
Textul vine sa ne incredinteze ca botezul lui Ioan, figura sa, ne conduce spre cunoaşterea lui Iisus.
Iisus vine sa fie botezat şi stă la rând cu noi toti! Intalnirea noastra cu Mantuitorul Hristos este tocmai in botez!
A boteza înseamnă a se scufunda, a merge în profunzime, ajunge la fund ; omul, care ajunge la profunzimea realităţii umane, Îl poate întâlni pe Domnul si impreuna cu El se ridica!
A boteza înseamnă a se scufunda, a merge în profunzime, ajunge la fund ; omul, care ajunge la profunzimea realităţii umane, Îl poate întâlni pe Domnul si impreuna cu El se ridica!
Ioan se află în deşert, si de-a lungul râului Iordan.
Deşertul aminteşte de Exod, momentul in care Israel a ieşit din sclavie.
Iordanul reprezintă Pământul Făgăduinţei, faptul că poporul se afla la un pas de implinire - caci încă nu a intrat în Pământul Făgăduit!
Este important sa fim constienti ca, prin întreita cufundare in apa si a rostirii formulei botezului de către preot, omul intra in starea harica, necesara curatirii de pacatul stramosesc, devenind astfel membru al Bisericii.
Odata botezat, copilul devine membru al comunitatii crestine si in aceasta postura el se impartaseste din aceste taine, intre care, pana la 7 ani, Impartasania si Sfantul Maslu!
Prin impartasanie primim harul Duhului Sfant si pe Hristos Insusi!
Deci, misiunea Botezătorului este aceea de a scoate poporul din starea de libertate desertica si a-l conduce spre Pământul Făgăduinţei!
Ioan pregăteşte calea - El boteaza cu botezul pocaintei!
Ioan pregăteşte calea - El boteaza cu botezul pocaintei!
Sfanta Biserica a primit, din partea Mantuitorului Hristos, sarcina savarsirii celor 7 Taine.
Ele sunt: Botezul, Mirungerea, Impartasania, Marturisirea, Taina preotiei, Taina nuntii, Taina Sfantului Maslu.
Numai prin aceste 7 Taine ne putem impartasi cu harul Duhului Sfant - tinta oricarui credincios!
Prin acestea, Hristos se daruieste celor ce primesc harul nevazut al Duhului Sfant spre mantuirea si sfintirea lor.
Inaintemergatorul Mantuitorului Hristos, Sf Ioan, savarsea botezul in Iordan dar in acel moment botezul nu constituia o taina ci insemna o curatire de pacate prin credinta si pocainta, dupa cum el insusi spunea: «Eu unul vă botez cu apă spre pocăintă, dar Cel ce vine după mine este mai puternic decât mine ; Lui nu sunt vrednic să-I duc încăltămintea. Acesta vă va boteza cu Duh Sfânt si cu foc» (Matei III, 11) sau
"Eu vă botez cu apă, dar vine Cel ce este mai puternic decât mine, Căruia nu sunt vrednic să-I dezleg cureaua încălțămintelor. El vă va boteza cu Duh Sfânt și cu foc, a Cărui lopată este în mâna Lui, ca să curețe aria și să adune grâul în hambarul Său, iar pleava o va arde cu foc nestins. (Luca 3: 16- 18)
"Eu vă botez cu apă, dar vine Cel ce este mai puternic decât mine, Căruia nu sunt vrednic să-I dezleg cureaua încălțămintelor. El vă va boteza cu Duh Sfânt și cu foc, a Cărui lopată este în mâna Lui, ca să curețe aria și să adune grâul în hambarul Său, iar pleava o va arde cu foc nestins. (Luca 3: 16- 18)
Iata ce aflam din Faptele Apostolilor:
Sfantul apostol Pavel ii inteaba pe unii care primisera botezul lui Ioan: "Primit-ati voi Duhul Sfânt când ati crezut ? lar ei au zis către el: Dar nici n-am auzit, dacă este Duh Sfânt. Si el a zis : Deci în ce v-ati botezat ? Ei au zis: In botezul lui Ioan. Iar Pavel a zis : Ioan a botezat cu botezul pocăintei, spunând poporului să creadă în Cel ce avea să vină după el, adică in Iisus Hristos. Si auzind ei, s-au botezat în numele Domnului Iisus" (Fapte 19, 1—5)
Sfantul apostol Pavel ii inteaba pe unii care primisera botezul lui Ioan: "Primit-ati voi Duhul Sfânt când ati crezut ? lar ei au zis către el: Dar nici n-am auzit, dacă este Duh Sfânt. Si el a zis : Deci în ce v-ati botezat ? Ei au zis: In botezul lui Ioan. Iar Pavel a zis : Ioan a botezat cu botezul pocăintei, spunând poporului să creadă în Cel ce avea să vină după el, adică in Iisus Hristos. Si auzind ei, s-au botezat în numele Domnului Iisus" (Fapte 19, 1—5)
Taina Botezului a fost instituita de Mantuitorul Hristos inainte de Inaltarea Sa la cer prin cuvintele: „Mergând învăţa-ţi toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh!” (Matei 28. 19), si este o taina a Bisericii Sale!
Odata botezat, copilul devine membru al comunitatii crestine si in aceasta postura el se impartaseste din aceste taine, intre care, pana la 7 ani, Impartasania si Sfantul Maslu!
Prin impartasanie primim harul Duhului Sfant si pe Hristos Insusi!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu