Astazi suntem chemati sa meditam la textul, din Evanghelia dupa Matei, cap 24, in care Iisus face referiri premonitorii privind distrugerea templului si spectacolul apocaliptic care precede a doua venire a Fiului Omului - sfarsitul lumii!
Si intelegem ca toate se petrec ... in acel prezent - că nu va trece neamul acesta până ce nu vor fi toate acestea.
Iisus isi linisteste ucenicii cu privire la zvonurile de războaie, foamete și cutremure, la urâciunea pustiirii! Toate acele rele trebuie sa se intample, spune El! Judecata lumii și venirea Fiului omului aveau sa se întâmplă, in acel prezent!
Și s-a si întâmplat atunci, în generația Sa - oamenii L-au văzut pe cruce, au văzut judecata lui Dumnezeu, au văzut templul și Ierusalimul distruse.
Cuvintele acestea insa trebuie sa le intelegem ca fiind concluzia parcursului fiecarei generatii caci, pentru fiecare generație, se petrec moartea și învierea, fiecare traieste cumva inceputul si sfarsitul lumii!
Frica de moarte ne petrece si doar initiala noastra nemurire, ramasa inca in launtru, o mai alunga! Dar mai tare decat de moarte ar trebui sa ne fie frica de judecata, de cea de la a doua venire sau de nemurirea care ne asteapta Dincolo?
Desi sta scris ca nu stie nimeni cand va sa vina clipa aceea, "nici Fiul ci numai Tatal", multi s-au apucat de calcule si previziuni. Unii "vazatori cu duhul" au comis chiar acest pacat, zguduind multe suflete slabe, caci nu toti se aseaza in genunchi, la rugaciune si post, afland ca vine timpul judecatii!
Dupa unii, viitorul lumii depinde de istoria ei, deci de ce am facut in trecut!
Dupa Sf. Maxim, Biserica traieste acest eveniment in prezent, un prezent continuu, la Liturghie, prin Sf. Impartasanie, in care ceea ce „va sa fie“ devine realitate, viitorul devenind cauza a trecutului.
Prin Sf. Euharistie calatorim in timp in sens invers - dinspre viitor inspre prezent si trecut.
Astfel, Biserica nu este ceea ce este acum, ci ceea ce va fi la sfarsitul veacurilor.
Daca am trai aici cu permanenta dorire a unirii cu Domnul, Dincolo, in acel Dincolo, despre care multi vorbesc si pe care fiecare si-l imagineaza dupa putinta mintii, a gandului sau, parcursul istoriei noastre personale ar fi considerabil altul.
Asa cum iti ordonezi viata in preajma sustinerii unui examen, cum te pregatesti inainte de a pleca in vacanta... de ce nu ne-am pregati pentru momentul intalnirii cu Dumnezeu?
In fond, obiectul rugăciunii noastre, al nadejdii creştine, este tocmai accesul la o "noua ordine de existenţă, acea stare ultimă de transfigurare, dincolo de istorie, ce se va instala odata cu a Doua Venire a Fiului lui Dumnezeu."
In acest fel, viata crestinului este pusa permanent sub semnul nadejdii invierii, al "trezviei", al pregatirii pentru viata cea vesnica.
In fapt, «împărăţia lui Dumnezeu este în mijlocul vostru», cum zice sf Ap.Luca 17,21, acum si aici!
Odata cu Intruparea, Domnul a coborat in fiinta noastra, iar Invierea lui Hristos ne-a dat acces la iertare si la nemurire!
Ceea ce ne retine pe noi oamenii sa vedem moartea ca o trecere spre nemurire este, in mod primordial, slaba credinta, frica de suferinta, si nu in ultimul rand slabiciunea in fata bucuriilor lumesti, lascivitatea si huzurul, pe care trupul si le insuseste ca pe o dependenta.
Prosperitatea, orgoliul si placerile lumesti, ancestrale momeli, ne stau impotriva si ne tin captivi in puterea diavolului care ne ofera altceva!
Cati din noi vom ajunge sa ne bucuram de Slava lui Dumnezeu? Nimeni nu stie.
Ce curios: urmam retete recomandate ca eficace pentru slabit, desi nu slabim, cheltuim averi pe creme asa-zis de intinerire, desi continuam sa imbatranim, bem ceaiuri despre care ni se spune ca ne scapa de toate... credem adica in fel si fel de himere, lasandu-ne inselati de publicitati trucate, insa ne tinem departe de Credinta lui Dumnezeu!
Asta ni se pare... "nedovedita"!
Ce bine ne-ar fi, noua si lumii, de ne-am intoarce fata spre EL!
Dar asa trebuie sa fie.
Indiferent de felul in care Il purtam in noi pe Dumnezeu, de posibilitatile pe care le avem de a ne ruga, ori de a primi duh,
ceea ce ne mai poate salva este "privigherea", adica trezvia, permanenta atentie si traire cu gandul la El si in asteptarea intalnirii cu El!
Daca cumva ne zicem in gand ca "o sa avem timp sa ne si rugam" dar "mai intai trebuie sa traim", caci "cele ale bisericii sunt pentru batraneti"... ei bine, este o socoteala stramba! Nimeni nu stie de fapt cat timp are... si nici cand este programata ... intalnirea cu Dumnezeu!
Iisus ne spune că clar că nu știm nici ziua și nici ora. În fiecare zi este ZIUA, fiecare oră este ORA în care pot trăi ca fiu iubit al lui Dumnezeu și frate al aproapelui meu și nu „după”.
Iisus ne avertizează că prezentul trebuie trăit cu ochii deschiși, cu responsabilitate, cu credinciosie și cu înțelepciune…
E bine să nu știm ziua și să trăim priveghind, pregătiți pentru ceasul din urma!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu