MARCU 2, 18-22
Numai ca aici se vorbeste de Mire, de Nunta, si cred ca simbolurile sunt altele.
De ce posteau fariseii?
Nu trebuie să ne agităm să prindem clipa care trece, cu gandul că după ea nu ar mai fi nimic… Nu! Ci această clipă care trece, pe care acum o trăim, este esentiala pentru ca este plină de prezența lui Dumnezeu și o putem trăi ca un moment definitiv, ca valoare absolută, si mai ales, ca iubire.
In fragmentul evanghelic de azi se vorbeste despre postire si pare ca postul se opune faptului de a mânca !
Postul, in sine, are o însemnătate profundă și-n societatea noastră, care consumă tot, care mănâncă tot, dar el nu trebuie confundat cu dieta sau cu protejarea planetei!
Postul e semn al unei libertăți, a unei detasari spirituale de lume. Deci, adevăratul post nu este doar abtinerea de la mancare, sau modificarea unui fel de a manca, ci este altceva, caci el implica o viață curata, in general .
Posteşte, dar, lui Dumnezeu, un post ca acesta: să nu faci nici o faptă rea în viața ta, ci slujeşte Domnului cu inimă curată, păzind poruncile Lui şi mergând pe calea hotărârilor Lui; să nu se suie în inima ta nici o poftă rea; crede, însă, lui Dumnezeu, că dacă vei face acestea, dacă te vei teme de El şi dacă te vei înfrâna de la orice lucru rău, vei trăi în Dumnezeu. Dacă vei face acestea, vei posti post mare şi primit de Domnul.”Herma, Păstorul, Pilda V-56, 5-7, în Părinți și Scriitori Bisericești (1979), vol. 1, pp. 330-331
Numai ca aici se vorbeste de Mire, de Nunta, si cred ca simbolurile sunt altele.
Revenind la text si la moment... De ce postea Ioan Botezatorul?
Botezătorul îl aștepta pe Mesia, Cel care urma sa mantuie lumea. Pentru el ospățul este la viitor, deci în prezent, in acel moment, Ioan postește in asteptare, căci pentru el Mesia va veni!
De ce posteau fariseii?
Pentru farisei trecutul era important, adică legea, norma, tot ceea ce a fost, fidelitatea fata de litera legii… Așadar, pentru ei prezentul este neînsemnat, deci ei postesc in virtutea traditiei.
Ioan și fariseii reprezintă două forme de religiozitate divergente, una îndreptata spre trecut, alta spre viitor, deloc ancorate in prezent.
Ioan și fariseii reprezintă două forme de religiozitate divergente, una îndreptata spre trecut, alta spre viitor, deloc ancorate in prezent.
În schimb, ucenicii lui Iisus „mănâncă”, caci ei trăiesc în prezent. Aceasta-i noutatea creștinismului: un prezent continuu!
Dumnezeu nu-i cineva care „a fost” sau „va fi”. Dumnezeu este mereu, este prezent! Timpul cel mai bun nu este cel care a fost sau cel care va fi… Ci este acesta in care traiesc, fac, ma rog, este
prezentul!
In mod real acesta este sigurul timp care există, iar Dumnezeu e prezent acum!
Viața, adica să trăiești, inseamna acum!
Noi suntem obișnuiți să trăim într-un mod care ne poartă aiurea, mereu cu gandul la ce va fi - ceea ce ne da angoase, neliniștea fireasca a necunoscutului - sau la trecut - ceea ce ne arunca in nostalgii depresive!
Intre timp insa... pierdem esentialul care este ... prezentul. Iar viața e numai în prezent. Pentru că viitorul încă nu există, iar ce a fost mai înainte, nu mai există!
In consecinta, dacă nu trăiești acum, în prezent, nu trăiești.
Acesta-i timpul prezent! Asta cred ca inseamna sa fii cu Mirele!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu